8 okt. 2025
72 % af forbrugerne leder efter mad og snacks med varierede teksturer, ifølge vores globale forbrugerundersøgelse.
Men hvilke teksturer er egentlig på vej frem – og hvor dukker de op? Med vores Taste Tomorrow globale AI-drevne trendværktøjer, kombineret med menneskelig indsigt, har vi analyseret millioner af omtaler på sociale medier og søgeforespørgsler på tværs af 7 sprog og 16 lande. Det giver os et overblik over de mest omtalte teksturer, som forbrugerne længes efter – fra seje cookies til konditorkager, der både er bløde og cremede, sprøde og knasende.
Opdag hvilke teksturer der er værd at udforske næste gang.
Trender lige nu: Karamelfyld og cremede indlæg
Croissanter fyldt med pistacie-ricotta-creme, snickerdoodle-is-sandwiches med karamelfyld eller bomboloni – søde boller med italiensk konditorcreme. Snacks med overdådigt fyld er i kraftig vækst. Det visuelle udtryk af en flydende karamelfyld og den teksturelle kontrast ved at bide i en cremefyldt cannoli, anses som uimodståelig. Især i tyrkiske, engelske, spanske, franske og italienske markeder, hvor interessen for denne type snacks er steget med 24 % til 61 % det seneste år.
Cremede fyldninger med kraftige smage som chokolade, karamel og hasselnød er de mest eftertragtede til kager, chokolade, cookies og konditorvarer. Disse klassiske varianter vækker komfort og vælges ofte ud fra nostalgi. En mere trendy mulighed er pistacie, som også tilfører en smuk og livlig farve. De karamelfyldte chokolader fra Sanders Candy er typiske eksempler på snacks, der nyder godt af denne trend. I anledning af deres 150-års jubilæum lancerede de en hvid chokolade fødselsdagskage med farverig krymmel for ekstra tekstur.
Selvom folk elsker den lækre oplevelse af at bide i en snack og finde en blød karamelfyld indeni, er mange forbrugere bekymrede over det høje sukkerindhold og brugen af kunstige tilsætningsstoffer. For at imødekomme ønsket om mere bevidst nydelse, kan det være en fordel at udforske måder at tilbyde disse sanselige snacks i en sundere version. Det kan f.eks. være ved at bruge rene ingredienser, reducere sukker- eller fedtindhold, eller tilbyde mindre portionsstørrelser.
Trender lige nu: Bløde og seje teksturer, du kan sætte tænderne i
Med 1,4 millioner online-omtaler det seneste år er “chewy” den næststørste teksturtrend lige nu. På mange markeder er sejhed en helt ny tekstur at anvende i konditorverdenen. Mens det er en elsket egenskab i mange asiatiske køkkener, er den stadig ret ukendt for de fleste vestlige forbrugere. Men folk er åbne for at prøve noget nyt og i lande som Tyskland, Frankrig og Tyrkiet er interessen for seje teksturer steget med henholdsvis 49 %, 29 % og 24 %. I engelsktalende markeder ser vi en stigning på 16 %.
Vi forventer at se populære asiatiske snacks som mochi-risboller dukke op hyppigt, men også konditorvarer som tapioca-boba-perler kendt fra bubble tea. Ingredienser, der vinder frem på grund af kærlighed til et bid med lidt modstand, inkluderer:
Taro er en stivelsesrig rodfrugt, der får en luftig og sej konsistens ved tilberedning. Taro-kugler, most taro med stivelsesmel, er en populær ingrediens i taiwanske desserter.
Glutinous rismel er mest kendt som hovedingrediens i mochi, men kan også bruges til kager, cookies, pandekager og mochi-varianter som mochi-is og mochi-donuts.
Chia frø er ideelle til en cremet og sej tekstur i sunde og plantebaserede snacks. Når de er udblødte, danner de en gelé- eller budding-lignende konsistens.
Tapioca er kendt fra bubble tea-perler, men også elsket i Brasilien for brug i budding, pandekager og tortillas.
Trender lige nu: multisensoriske oplevelser, der vækker og engagerer smagssansen
Sprød og cremet, luftigt og knasende, sejt og blød – forbrugerne elsker spændingen ved teksturkontrast. Det findes i klassiske snacks som macarons og lava-kager, men den største drivkraft bag de 1,6 millioner samtaler og søgninger om tekstur-mashups er nye kreationer, der blander uventede teksturer. Trenden er mere end fordoblet i engelsksprogede markeder, men er også stor i italienske (+48 %), spanske (+38 %), tyrkiske (+37 %) og tyske (+29 %) markeder.
Forbrugerne er vilde med eventyrlige og kreative applikationer eller desserter med flere lag. Eksempler på dette er cookie pie fra Tiff’s Treats som er sprød udenpå og blød, kageagtig inden i. Eller Dubai Chocolate Crookie fra Chip City: en croissant med chokolade-cookie-dej, overhældt med chokolade og pistaciecreme og toppet med sprød kataifi. Eller bursting boba cookie fra Molly Bz – bløde cookies fyldt med poppende boba-perler. Alle er de snacks, der giver mange sanseindtryk i én enkelt bid.
Ifølge vores data søger forbrugerne færdige produkter med varierede teksturer. Du kan selvfølgelig udvikle en helt ny snack for at imødekomme den efterspørgsel, men du kan også justere dine klassikere. Lad dig inspirere af Oreo, der tilbyder både ekstra-tynde og dobbeltfyldte varianter, og skab teksturbaserede innovationer med udgangspunkt i dine bedst sælgende produkter.
Trender lige nu: knasende teksturer der larmer – jo højere lyd, jo bedre smag
In bread, a crispy crust is seen as a marker of quality and freshness. For baked goods and chocolate, crunchiness adds enjoyment. It’s a multisensory experience you can feel, taste and hear. In many markets, this is the fastest-growing textural trend:
I brød anses en sprød skorpe som et tegn på kvalitet og friskhed. I bagværk og chokolade tilfører knasende tekstur ekstra nydelse. Det er en multisensorisk oplevelse, man kan mærke, smage og høre. På mange markeder er dette den hurtigst voksende teksturtrend:
Tyrkiet +116%
Frankrig +83%
Tyskland +64%
Portugal +51%
Italien +47%
England +20%
Ingredienser der nyder godt af populariteten omkring sprøde teksturer, er nødder og filodej. Hypen omkring filodej ses i snacks som græsk spanakopita og tyrkisk börek, som bliver fremhævet af madinfluencere på TikTok og Instagram – f.eks. crinkle pie eller crinkle cake, hvor rynket filodej fyldes og overhældes med en æggeblanding. Disse kreationer minder om en ekstra-sprød quiche med dusinvis af ultratynde og sprøde lag.
Nødder og frø er en naturlig og sund måde at tilføje både knas og smag. Derfor er valnød, pecan, mandel og hasselnød populære ingredienser i bagværk. Men den mest trendy nød lige nu er pistacie, som har oplevet en enorm stigning i popularitet siden Dubai Chocolate-trenden. Vores Taste Tomorrow-data viser en vækst på pistachie på 122 % det seneste år. Kataifi, en anden Dubai-ingrediens, er også hurtigt ved at blive en favorit til spændende tekstur. Denne strimlede dej, ofte kaldet “englehår”, er steget med 785 % i sociale omtaler det seneste år. Vi forudser, at mange mellemøstligt inspirerede kreationer med denne sprøde dej snart vil finde vej til konditorverdenen.
Uanset om du vælger bløde kerner, seje bidder, sprøde lag eller uventede tekstur-mashups – så er det ikke det vigtigste. Det vigtigste er, at du giver forbrugerne en multisensorisk oplevelse. Start med små teksturmæssige twists på dine favoritter, eller eksperimentér med modige, nye kreationer. Hvem ved, den rette tekstur kan gøre dit nye produkt til den næste virale sensation.
Opdag 7 virale sundhedsingredienser, der forener nydelse og velvære. Havre, dadler og kakao driver innovationen inden for bageri og konditori lige nu. Disse ingredienser kombinerer naturlig sødme, tekstur og funktionelle fordele — og skaber produkter, der både forkæler og er sunde.
Opdag 3 virale smagstrends inden for konditori, bagværk og chokolade: fra fusion til syrlighed. Lad dig inspirere til din næste kreation med dataunderstøttede forbrugerfavoritter.